Specjalności MDP

GRUPA: Kandydaci

FLOREK
Zapoznał się z postacią św. Floriana – patrona strażaków
Poznał ogólną historię ochrony przeciwpożarowej
Zebrał pamiątki strażackie i zaprezentował je swoim kolegom
Przyglądał się uroczystościom z okazji Dnia Strażaka
Uczestniczył w uroczystej akademii zorganizowanej dla strażaków

WOJTEK

  1. Zainteresował się pracą strażaka
  2. Złożył wizytę w JR-G PSP albo OSP
  3. Zadawał pytania z zakresu pożarnictwa strażakowi pełniącemu służbę
  4. Namalował rysunek, napisał krótkie opowiadanie lub zaprezentował krótką rymowankę
    przedstawiającą pracę strażaka
  5. Przeczytał lub poprosił o przeczytanie książki „Jak Wojtek został strażakiem?”

STRAŻAK SAM

  1. Oglądał przebieg zawodów sportowo-pożarniczych lub ćwiczeń do nich
    przygotowujących
  2. Potrafi rozwinąć wąż pożarniczy W-25 i W-52
  3. Wie, jak wygląda prądownica i do czego służy
  4. Potrafi założyć hełm MDP wraz z pasem i toporkiem
  5. Pomagał przy konserwacji drobnego sprzętu pożarniczego

ŻAREK

  1. Zna ogólne warunki powstawania pożaru
  2. Nazywa podstawowy sprzęt gaśniczy będący na wyposażeniu straży
  3. Wie, w jaki sposób zabezpieczyć ognisko oraz jak je zagasić
  4. Wymyślił hasła i ostrzeżenia o tematyce przeciwpożarowej

GRUPA: ISKIERKI

ŁĄCZNIK ZWIADOWCA
Wiedza:

  1. Zna sposoby łączności wykorzystywane w czasie działań ratowniczo-gaśniczych przez
    OSP i PSP.
  2. Wie co oznaczają skróty OSP, JOT, MDP, Z OSP RP, GCR, PSP, JRG, CPR, KSRG,
    WSKR.
  3. Zna sposoby i urządzenia służące do alarmowania straży pożarnych i mieszkańców
    o grożącym niebezpieczeństwie.
  4. Zna rodzaje materiałów palnych i niepalnych występujących w różnego rodzaju
    budynkach (mieszkalnych, biurowych, szkolnych itp.).
    Umiejętności:
  5. Umie powiadomić w prawidłowy sposób odpowiednie służby ratownicze o zaistniałym
    zagrożeniu.
  6. Umie zastosować i pokazać znaki gestowe stosowane w czasie akcji ratowniczo
    gaśniczych przez straże pożarne. Umie nawiązać łączność przy pomocy radiotelefonu.
  7. Umie przekazywać rozkazy lub polecenia szybko i prawidłowo osobom, do których są
    skierowane.
  8. Umie prawidłowo zachować się w przypadku zauważenia zagrożenia pożarowego.

ZNAWCA ZASAD PRZECIWPOŻAROWYCH
Wiedza:

  1. Wie, jakie są najważniejsze przyczyny powstawania pożarów, wie co sprzyja
    rozprzestrzenianiu się pożarów, zna zagrożenia ekologiczne.
  2. Wie, jakie zasady przeciwpożarowe obowiązują na terenach leśnych
    i w gospodarstwach rolnych.
  3. Wie, jaki sprzęt podręczny powinien się znajdować w gospodarstwach rolnych, szkole
    i w budynkach mieszkalnych.
  4. Wie, jak prawidłowo użytkować urządzenia elektryczne, grzewcze i gazowe.
    Umiejętności:
  5. Umie wskazać miejsca szczególnego zagrożenia pożarowego na terenie swojej
    miejscowości lub miejsca pobytu.
  6. Umie prawidłowo wybrać i przygotować miejsce na rozpalenie ogniska.
  7. Umie posługiwać się sprzętem gaśniczym znajdującym się w gospodarstwie rolnym
    i szkole.
  8. Umie wskazać miejsca i sytuacje, w których sprawcami pożaru mogą być dzieci.

POMOCNIK STRAŻAKA
Wiedza:

  1. Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i MDP oraz stopnie funkcjonariuszy PSP.
  2. Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka.
  3. Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu.
  4. Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy.
    Umiejętności:
  5. Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka.
  6. Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą.
  7. Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego i prawidłowym ułożeniu sprzętu
    w magazynie i na samochodzie bojowym.
  8. Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych dla MDP.
  9. Umie wykonać podstawowe elementy musztry.

SPECJALISTA PODRĘCZNEGO SPRZĘTU GAŚNICZEGO
Wiedza:

  1. Wie, jaki sprzęt zaliczamy do podręcznego sprzętu gaśniczego.
  2. Wie, do czego służą poszczególne rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego.
  3. Wie, jaki sprzęt gaśniczy powinien znajdować się w gospodarstwie rolnym.
  4. Wie, jak obsługiwać podręczny sprzęt gaśniczy.
    Umiejętności:
  5. Umie zastosować w razie potrzeby podręczny sprzęt gaśniczy.
  6. Umie wskazać miejsca pobierania wody do celów gaśniczych w swojej miejscowości
    lub miejscu pobytu.
  7. Umie odróżnić rodzaje gaśnic i wskazać do gaszenia jakich rodzajów pożarów służą.
  8. Umie odróżnić sprzęt służący do gaszenia urządzeń elektrycznych pod napięciem.

GRUPA: PŁOMYKI

RATOWNIK
Wiedza:

  1. Zna adres i telefon pogotowia ratunkowego, lekarza rejonowego, najbliższego szpitala,
    potrafi wezwać lekarza do wypadku i przekazać dyspozytorowi potrzebne informacje.
  2. Zna zawartość apteczki oraz przydatność znajdujących się w niej środków, wie gdzie
    Jest ona przechowywana w remizie, samochodzie pożarniczym i w szkole.
  3. Zna przyczyny i rodzaje oparzeń I, II i III stopnia.
  4. Zna sposoby ratowania i udzielania pierwszej pomocy osobom, które zemdlały, uległy
    zatruciu czadem, porażeniu prądem lub piorunem.
  5. Zna sposoby ratowania dzieci chorych z pożaru (wie, gdzie należy ich szukać) oraz jak
    ratuje się z pożaru zwierzęta domowe i ptactwo.
    Umiejętności:
  6. Umie przeprowadzić resuscytację, potrafi ją wykonać na fantomie.
  7. Umie udzielić pierwszej pomocy w przypadku powstania rany, złamania kończyny,
    krwotoku oraz zwichnięcia; potrafi zorganizować opiekę nad chorym do czasu przybycia
    lekarza.
  8. Umie udzielić pomocy przy oparzeniach, zastosować pozycję boczną ustaloną.
  9. Umie zmierzyć puls u osoby poszkodowanej w różnych miejscach ciała.
  10. Umie zastosować kilka sposobów przenoszenia osób poszkodowanych (bez pomocy
    noszy i na noszach).

ORGANIZATOR PRACY SPORTOWEJ
Wiedza:

  1. Zna regulaminy zawodów sportowo-pożarniczych dla młodzieży (regulamin krajowy
    i CTIF), wie, jakie występują dyscypliny, potrafi te dyscypliny omówić.
  2. Zna przynajmniej 3 gry ruchowe i potrafi je przeprowadzić podczas zbiórki drużyny.
  3. Zna kilka popularnych gier sportowych – zabaw zespołowych i indywidualnych, które
    można wykorzystać w czasie zbiórek drużyny.
  4. Zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w czasie zbiórek drużyny i w czasie gier
    ruchowych oraz ćwiczeń ze sprzętem pożarniczym.
    Umiejętności:
  5. Zorganizował dla członków swojej drużyny bieg patrolowy z konkurencjami przydatnymi
    w pracy strażaka (bieg po równoważni, wchodzenie po drabinie, przeskok przez rów,
    próby orientacji, itp..).
  6. Potrafi posługiwać się mapą, określić kierunki stron świata za pomocą przedmiotów
    terenowych i busoli.
  7. Umie naszkicować plan sytuacyjny miejsca, w którym się znajduje lub plan działań
    gaśniczych w terenie.
  8. Pomagał w zaplanowaniu i przygotowaniu wycieczki dla całej drużyny (rowerowej,
    pieszej lub biwaku).
  9. Umie planować pracę w drużynie i w sekcji zgodnie z planem pracy drużyny
    i regulaminem MDP.

PRZODOWNIK WYSZKOLENIA POŻARNICZEGO
Wiedza:

  1. Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i Związku, regulamin MDP i stopnie
    funkcjonariuszy PSP.
  2. Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka.
  3. Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu.
  4. Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy.
  5. Zna zasady prowadzenia działań ratowniczych w natarciu, obronie i osłonie.
    Umiejętności:
  6. Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka.
  7. Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą.
  8. Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego,
    w prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym.
  9. Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo pożarniczych dla MDP.
  10. Umie wymienić i omówić rodzaje środków gaśniczych wykorzystywanych do gaszenia
    pożarów.

ORGANIZATOR PRACY PREWENCYJNEJ
Wiedza:

  1. Potrafi omówić skutki pożarów oraz ich wpływ na gospodarkę kraju.
  2. Zna przepisy przeciwpożarowe obowiązujące w indywidualnym gospodarstwie rolnym,
    na terenach leśnych i w szkole.
  3. Potrafi wymienić oraz omówić przyczyny powstawania pożarów wywołanych przez
    dzieci i skutki tych pożarów.
    Umiejętności:
  4. Umie posługiwać się i wykorzystywać w pracy z drużyną nowoczesne środki
    audiowizualne, np.: komputer, prezentację multimedialną, film.
  5. Wykonał jedną z następujących prac popularyzujących społeczną działalność strażaka
    i zagadnienia ochrony przeciwpożarowej w swojej miejscowości: gazetkę ścienną,
    plakat, hasło, wywieszkę, ostrzeżenie itp..
  6. Brał udział w turnieju wiedzy pożarniczej i konkursach plastycznych organizowanych
    przez Związek OSP RP i PSP.
  7. Przygotował wraz z drużyną wizytę młodszych dzieci w remizie OSP.
  8. Brał udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu eliminacji środowiskowych OTWP
    w szkole lub w MDP.
  9. Przygotował plan zbiórki drużyny na temat zapobiegania pożarom i pomagał w jej
    przeprowadzeniu.
  10. Wykonał przynajmniej dwie prace graficzne ostrzegające przed skutkami lekceważenia
    obowiązujących zasad bezpieczeństwa pożarowego.

GRUPA: OGNIKI

STRAŻAK TECHNIK
Wiedza:

  1. Zna rodzaje prądownic wodnych i pianowych oraz ich budowę i zastosowanie.
  2. Zna zasady zajmowania stanowiska w przypadku natarcia, obrony i osłony.
  3. Zna wady i zalety powszechnie stosowanych środków gaśniczych (wody, piany, Co , 2
    proszków gaśniczych).
  4. Wie, jakich materiałów i urządzeń nie można gasić wodą.
  5. Wie, na czym polegają różne rodzaje zaopatrzenia wodnego, umie je opisać.
  6. Wie, do czego służą i jak zastosować: zbieracz, zasysacz liniowy, wysysacz – injektor,
    turbopompa, lanca gaśnicza.
    Umiejętności:
  7. Wziął udział w ćwiczeniach sekcji bojowej w charakterze pomocnika roty i wykazał się
    umiejętnością pomagania prądownikowi w operowaniu różnymi prądami wody lub piany.
  8. Umie zastosować różne rodzaje prądów gaśniczych wodnych i pianowych w natarciu
    na ognisko pożaru.
  9. Umie prawidłowo budować linie wężowe główne, gaśnicze, zasilające i ssawne.
  10. Umie zebrać wiadomości o stanie zaopatrzenia miejscowości w wodę, ustalić
    najdogodniejsze miejsce na ustawienie motopompy oraz wskazać rozmieszczenie
    hydrantów.
  11. Umie opisać i przedstawić zastosowanie różnych pomp pożarniczych: autopomp,
    motopomp, pomp pływających i szlamowych.
  12. Umie opisać strukturę jednostek występujących w działaniach bojowych: rota, zastęp,
    sekcja, pluton w zależności od obsady samochodu bojowego.

STRAŻAK MECHANIK
Wiedza:

  1. Zna zasady działania, budowy i obsługi motopompy.
  2. Zna rodzaje węży pożarniczych, ich przeznaczenie i sposoby konserwacji.
  3. Zna wyposażenie węży tłocznych i ssawnych oraz sprzęt do ich obsługi.
  4. Potrafi wymienić środki transportowe używane przez straże pożarne.
  5. Zna rodzaje drabin używanych w pożarnictwie i ich zastosowanie.
    Umiejętności:
  6. Przygotował i przeprowadził na zbiórce zajęcia na temat „Rozwój techniki
    w pożarnictwie”.
  7. Umie prawidłowo przygotować do pracy różnego rodzaju pompy pożarnicze.
  8. Umie opisać zasadę działania pompy pożarniczej w czasie ssania i tłoczenia wody.
  9. Umie pod nadzorem uruchomić autopompę w samochodzie pożarniczym, umie
    wskazać właściwe nasady w samochodzie będącym na wyposażeniu OSP.
  10. Umie posługiwać się i rozróżnia numery operacyjne stosowane w łączności radiowej
    MSWiA.
  11. Umie nawiązać łączność ze stanowiskiem kierowania za pomocą radiotelefonu
    samochodowego i nasobnego.
  12. Pomagał w konserwacji sprzętu pożarniczego w swojej straży.

STRAŻAK ANIMATOR
Wiedza:

  1. Zna zasady zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań i zajęć świetlicowych z
    udziałem dużej ilości uczestników.
  2. Zna i potrafi przedstawić na zbiórce przynajmniej dwa wiersze, skecze, piosenki
    lub inne utwory o tematyce związanej z pracą strażaka i popularyzowaniem ochrony
    przeciwpożarowej.
  3. Zna zasady prawidłowego przygotowania zbiórek szkoleniowych dla MDP.
  4. Wie, jak w bezpieczny sposób przygotować i przeprowadzić zajęcia terenowe dla sekcji
    drużyny.
  5. Wie, jak przebiega proces planowania pracy rocznej w sekcji i drużynie.
  6. Zna zasady funkcjonowania drużyny, zależności służbowe, schemat organizacyjny
    i regulamin działalności drużyny.
  7. Zna historię swojej miejscowości i OSP.
    Umiejętności:
  8. Przygotował samodzielnie i przeprowadził dyskusję na temat przynajmniej 2 artykułów
    ze „Strażaka”, „Przeglądu Pożarniczego” lub w inny sposób przeprowadził akcję
    popularyzującą czytelnictwo tych pism.
  9. Pomagał w prowadzeniu kroniki OSP lub drużyny, organizowaniu kącika dotyczącego
    historii swojej straży i drużyny, przygotowaniu spotkania z członkami OSP.
  10. Przeprowadził na zbiórce, w szkole, na spotkaniu zabawę, zgaduj-zgadulę lub quiz
    o tematyce pożarniczej.
  11. Brał udział w opracowywaniu planu pracy drużyny.
  12. Pomagał w przygotowaniu młodszych grup dzieci do OTWP.
  13. Wspólnie z drużyną rozpropagował i przeprowadził w przedszkolu lub w szkole konkurs
    Plastyczny o tematyce pożarniczej.

STRAŻAK OPIEKUN
Wiedza:

  1. Potrafi zorganizować dla maluchów przynajmniej dwie zabawy lub gry o tematyce
    strażackiej.
  2. Zna i potrafi opowiedzieć przynajmniej trzy gawędy lub opowiadania dla dzieci
    o tematyce pożarniczej.
  3. Zna podstawowe zasady opiekowania się dziećmi i pomagał zajmować się maluchami
    podczas wycieczki, biwaku itp.
    Umiejętności:
  4. Zorganizował wycieczkę dla dzieci do remizy w „Dniach Ochrony Przeciwpożarowej” lub
    z innej okazji i zapoznał ich np. z uzbrojeniem osobistym strażaka.
  5. Pomagał przy budowie lub konserwacji urządzeń znajdujących się na placu gier
    i zabaw, toru saneczkowego, lodowiska w swojej miejscowości.
  6. Zorganizował zajęcia dla dzieci w czasie pozalekcyjnym w remizie lub szkole, ucząc je
    aktywnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu.
  7. Zorganizował rozgrywki sportowe np. z okazji dnia dziecka lub święta strażaka w swojej
    miejscowości.
  8. Przygotował ciekawe zajęcia dla drużyny na temat komputerów, korzystania z Internetu
    itp.
  9. W porozumieniu z wychowawcą przedszkola lub szkoły przeprowadził z dziećmi
    Zabawę – pogadankę o ostrożnym obchodzeniu się z ogniem i skutkami pożarów.
  10. Zapoznał dzieci z młodszych grup z umundurowaniem, odznaczeniami, symbolami
    specjalności oraz omówił prace i obowiązki członka MDP OSP (w formie zabawy).
  11. Przedstawił wraz z drużyną dzieciom w formie teatralnej lub innej zasady bezpiecznego
    poruszania się po drogach lub udzielania pierwszej pomocy.
  12. Potrafi przygotować drużynę do udziału w uroczystościach strażackich.