GRUPA: Kandydaci

FLOREK
Zapoznał się z postacią św. Floriana – patrona strażaków
Poznał ogólną historię ochrony przeciwpożarowej
Zebrał pamiątki strażackie i zaprezentował je swoim kolegom
Przyglądał się uroczystościom z okazji Dnia Strażaka
Uczestniczył w uroczystej akademii zorganizowanej dla strażaków

WOJTEK
- Zainteresował się pracą strażaka
- Złożył wizytę w JR-G PSP albo OSP
- Zadawał pytania z zakresu pożarnictwa strażakowi pełniącemu służbę
- Namalował rysunek, napisał krótkie opowiadanie lub zaprezentował krótką rymowankę
przedstawiającą pracę strażaka - Przeczytał lub poprosił o przeczytanie książki „Jak Wojtek został strażakiem?”

STRAŻAK SAM
- Oglądał przebieg zawodów sportowo-pożarniczych lub ćwiczeń do nich
przygotowujących - Potrafi rozwinąć wąż pożarniczy W-25 i W-52
- Wie, jak wygląda prądownica i do czego służy
- Potrafi założyć hełm MDP wraz z pasem i toporkiem
- Pomagał przy konserwacji drobnego sprzętu pożarniczego

ŻAREK
- Zna ogólne warunki powstawania pożaru
- Nazywa podstawowy sprzęt gaśniczy będący na wyposażeniu straży
- Wie, w jaki sposób zabezpieczyć ognisko oraz jak je zagasić
- Wymyślił hasła i ostrzeżenia o tematyce przeciwpożarowej
GRUPA: ISKIERKI

ŁĄCZNIK ZWIADOWCA
Wiedza:
- Zna sposoby łączności wykorzystywane w czasie działań ratowniczo-gaśniczych przez
OSP i PSP. - Wie co oznaczają skróty OSP, JOT, MDP, Z OSP RP, GCR, PSP, JRG, CPR, KSRG,
WSKR. - Zna sposoby i urządzenia służące do alarmowania straży pożarnych i mieszkańców
o grożącym niebezpieczeństwie. - Zna rodzaje materiałów palnych i niepalnych występujących w różnego rodzaju
budynkach (mieszkalnych, biurowych, szkolnych itp.).
Umiejętności: - Umie powiadomić w prawidłowy sposób odpowiednie służby ratownicze o zaistniałym
zagrożeniu. - Umie zastosować i pokazać znaki gestowe stosowane w czasie akcji ratowniczo
gaśniczych przez straże pożarne. Umie nawiązać łączność przy pomocy radiotelefonu. - Umie przekazywać rozkazy lub polecenia szybko i prawidłowo osobom, do których są
skierowane. - Umie prawidłowo zachować się w przypadku zauważenia zagrożenia pożarowego.

ZNAWCA ZASAD PRZECIWPOŻAROWYCH
Wiedza:
- Wie, jakie są najważniejsze przyczyny powstawania pożarów, wie co sprzyja
rozprzestrzenianiu się pożarów, zna zagrożenia ekologiczne. - Wie, jakie zasady przeciwpożarowe obowiązują na terenach leśnych
i w gospodarstwach rolnych. - Wie, jaki sprzęt podręczny powinien się znajdować w gospodarstwach rolnych, szkole
i w budynkach mieszkalnych. - Wie, jak prawidłowo użytkować urządzenia elektryczne, grzewcze i gazowe.
Umiejętności: - Umie wskazać miejsca szczególnego zagrożenia pożarowego na terenie swojej
miejscowości lub miejsca pobytu. - Umie prawidłowo wybrać i przygotować miejsce na rozpalenie ogniska.
- Umie posługiwać się sprzętem gaśniczym znajdującym się w gospodarstwie rolnym
i szkole. - Umie wskazać miejsca i sytuacje, w których sprawcami pożaru mogą być dzieci.

POMOCNIK STRAŻAKA
Wiedza:
- Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i MDP oraz stopnie funkcjonariuszy PSP.
- Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka.
- Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu.
- Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy.
Umiejętności: - Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka.
- Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą.
- Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego i prawidłowym ułożeniu sprzętu
w magazynie i na samochodzie bojowym. - Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo-pożarniczych dla MDP.
- Umie wykonać podstawowe elementy musztry.

SPECJALISTA PODRĘCZNEGO SPRZĘTU GAŚNICZEGO
Wiedza:
- Wie, jaki sprzęt zaliczamy do podręcznego sprzętu gaśniczego.
- Wie, do czego służą poszczególne rodzaje podręcznego sprzętu gaśniczego.
- Wie, jaki sprzęt gaśniczy powinien znajdować się w gospodarstwie rolnym.
- Wie, jak obsługiwać podręczny sprzęt gaśniczy.
Umiejętności: - Umie zastosować w razie potrzeby podręczny sprzęt gaśniczy.
- Umie wskazać miejsca pobierania wody do celów gaśniczych w swojej miejscowości
lub miejscu pobytu. - Umie odróżnić rodzaje gaśnic i wskazać do gaszenia jakich rodzajów pożarów służą.
- Umie odróżnić sprzęt służący do gaszenia urządzeń elektrycznych pod napięciem.
GRUPA: PŁOMYKI

RATOWNIK
Wiedza:
- Zna adres i telefon pogotowia ratunkowego, lekarza rejonowego, najbliższego szpitala,
potrafi wezwać lekarza do wypadku i przekazać dyspozytorowi potrzebne informacje. - Zna zawartość apteczki oraz przydatność znajdujących się w niej środków, wie gdzie
Jest ona przechowywana w remizie, samochodzie pożarniczym i w szkole. - Zna przyczyny i rodzaje oparzeń I, II i III stopnia.
- Zna sposoby ratowania i udzielania pierwszej pomocy osobom, które zemdlały, uległy
zatruciu czadem, porażeniu prądem lub piorunem. - Zna sposoby ratowania dzieci chorych z pożaru (wie, gdzie należy ich szukać) oraz jak
ratuje się z pożaru zwierzęta domowe i ptactwo.
Umiejętności: - Umie przeprowadzić resuscytację, potrafi ją wykonać na fantomie.
- Umie udzielić pierwszej pomocy w przypadku powstania rany, złamania kończyny,
krwotoku oraz zwichnięcia; potrafi zorganizować opiekę nad chorym do czasu przybycia
lekarza. - Umie udzielić pomocy przy oparzeniach, zastosować pozycję boczną ustaloną.
- Umie zmierzyć puls u osoby poszkodowanej w różnych miejscach ciała.
- Umie zastosować kilka sposobów przenoszenia osób poszkodowanych (bez pomocy
noszy i na noszach).

ORGANIZATOR PRACY SPORTOWEJ
Wiedza:
- Zna regulaminy zawodów sportowo-pożarniczych dla młodzieży (regulamin krajowy
i CTIF), wie, jakie występują dyscypliny, potrafi te dyscypliny omówić. - Zna przynajmniej 3 gry ruchowe i potrafi je przeprowadzić podczas zbiórki drużyny.
- Zna kilka popularnych gier sportowych – zabaw zespołowych i indywidualnych, które
można wykorzystać w czasie zbiórek drużyny. - Zna zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w czasie zbiórek drużyny i w czasie gier
ruchowych oraz ćwiczeń ze sprzętem pożarniczym.
Umiejętności: - Zorganizował dla członków swojej drużyny bieg patrolowy z konkurencjami przydatnymi
w pracy strażaka (bieg po równoważni, wchodzenie po drabinie, przeskok przez rów,
próby orientacji, itp..). - Potrafi posługiwać się mapą, określić kierunki stron świata za pomocą przedmiotów
terenowych i busoli. - Umie naszkicować plan sytuacyjny miejsca, w którym się znajduje lub plan działań
gaśniczych w terenie. - Pomagał w zaplanowaniu i przygotowaniu wycieczki dla całej drużyny (rowerowej,
pieszej lub biwaku). - Umie planować pracę w drużynie i w sekcji zgodnie z planem pracy drużyny
i regulaminem MDP.

PRZODOWNIK WYSZKOLENIA POŻARNICZEGO
Wiedza:
- Zna oznakowanie funkcyjnych w OSP i Związku, regulamin MDP i stopnie
funkcjonariuszy PSP. - Wie, co wchodzi w skład i do czego służy uzbrojenie osobiste strażaka.
- Wie, jakie czynności wykonują strażacy OSP po ogłoszeniu alarmu.
- Wie, jaki sprzęt znajduje się na wyposażeniu miejscowej OSP i do czego służy.
- Zna zasady prowadzenia działań ratowniczych w natarciu, obronie i osłonie.
Umiejętności: - Umie prawidłowo założyć uzbrojenie osobiste strażaka.
- Umie prawidłowo sprawiać węże i armaturę pożarniczą.
- Umie pomóc w konserwacji sprzętu pożarniczego,
w prawidłowym ułożeniu sprzętu w magazynie i na samochodzie bojowym. - Brał udział w ćwiczeniach i zawodach sportowo pożarniczych dla MDP.
- Umie wymienić i omówić rodzaje środków gaśniczych wykorzystywanych do gaszenia
pożarów.

ORGANIZATOR PRACY PREWENCYJNEJ
Wiedza:
- Potrafi omówić skutki pożarów oraz ich wpływ na gospodarkę kraju.
- Zna przepisy przeciwpożarowe obowiązujące w indywidualnym gospodarstwie rolnym,
na terenach leśnych i w szkole. - Potrafi wymienić oraz omówić przyczyny powstawania pożarów wywołanych przez
dzieci i skutki tych pożarów.
Umiejętności: - Umie posługiwać się i wykorzystywać w pracy z drużyną nowoczesne środki
audiowizualne, np.: komputer, prezentację multimedialną, film. - Wykonał jedną z następujących prac popularyzujących społeczną działalność strażaka
i zagadnienia ochrony przeciwpożarowej w swojej miejscowości: gazetkę ścienną,
plakat, hasło, wywieszkę, ostrzeżenie itp.. - Brał udział w turnieju wiedzy pożarniczej i konkursach plastycznych organizowanych
przez Związek OSP RP i PSP. - Przygotował wraz z drużyną wizytę młodszych dzieci w remizie OSP.
- Brał udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu eliminacji środowiskowych OTWP
w szkole lub w MDP. - Przygotował plan zbiórki drużyny na temat zapobiegania pożarom i pomagał w jej
przeprowadzeniu. - Wykonał przynajmniej dwie prace graficzne ostrzegające przed skutkami lekceważenia
obowiązujących zasad bezpieczeństwa pożarowego.
GRUPA: OGNIKI

STRAŻAK TECHNIK
Wiedza:
- Zna rodzaje prądownic wodnych i pianowych oraz ich budowę i zastosowanie.
- Zna zasady zajmowania stanowiska w przypadku natarcia, obrony i osłony.
- Zna wady i zalety powszechnie stosowanych środków gaśniczych (wody, piany, Co , 2
proszków gaśniczych). - Wie, jakich materiałów i urządzeń nie można gasić wodą.
- Wie, na czym polegają różne rodzaje zaopatrzenia wodnego, umie je opisać.
- Wie, do czego służą i jak zastosować: zbieracz, zasysacz liniowy, wysysacz – injektor,
turbopompa, lanca gaśnicza.
Umiejętności: - Wziął udział w ćwiczeniach sekcji bojowej w charakterze pomocnika roty i wykazał się
umiejętnością pomagania prądownikowi w operowaniu różnymi prądami wody lub piany. - Umie zastosować różne rodzaje prądów gaśniczych wodnych i pianowych w natarciu
na ognisko pożaru. - Umie prawidłowo budować linie wężowe główne, gaśnicze, zasilające i ssawne.
- Umie zebrać wiadomości o stanie zaopatrzenia miejscowości w wodę, ustalić
najdogodniejsze miejsce na ustawienie motopompy oraz wskazać rozmieszczenie
hydrantów. - Umie opisać i przedstawić zastosowanie różnych pomp pożarniczych: autopomp,
motopomp, pomp pływających i szlamowych. - Umie opisać strukturę jednostek występujących w działaniach bojowych: rota, zastęp,
sekcja, pluton w zależności od obsady samochodu bojowego.

STRAŻAK MECHANIK
Wiedza:
- Zna zasady działania, budowy i obsługi motopompy.
- Zna rodzaje węży pożarniczych, ich przeznaczenie i sposoby konserwacji.
- Zna wyposażenie węży tłocznych i ssawnych oraz sprzęt do ich obsługi.
- Potrafi wymienić środki transportowe używane przez straże pożarne.
- Zna rodzaje drabin używanych w pożarnictwie i ich zastosowanie.
Umiejętności: - Przygotował i przeprowadził na zbiórce zajęcia na temat „Rozwój techniki
w pożarnictwie”. - Umie prawidłowo przygotować do pracy różnego rodzaju pompy pożarnicze.
- Umie opisać zasadę działania pompy pożarniczej w czasie ssania i tłoczenia wody.
- Umie pod nadzorem uruchomić autopompę w samochodzie pożarniczym, umie
wskazać właściwe nasady w samochodzie będącym na wyposażeniu OSP. - Umie posługiwać się i rozróżnia numery operacyjne stosowane w łączności radiowej
MSWiA. - Umie nawiązać łączność ze stanowiskiem kierowania za pomocą radiotelefonu
samochodowego i nasobnego. - Pomagał w konserwacji sprzętu pożarniczego w swojej straży.

STRAŻAK ANIMATOR
Wiedza:
- Zna zasady zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań i zajęć świetlicowych z
udziałem dużej ilości uczestników. - Zna i potrafi przedstawić na zbiórce przynajmniej dwa wiersze, skecze, piosenki
lub inne utwory o tematyce związanej z pracą strażaka i popularyzowaniem ochrony
przeciwpożarowej. - Zna zasady prawidłowego przygotowania zbiórek szkoleniowych dla MDP.
- Wie, jak w bezpieczny sposób przygotować i przeprowadzić zajęcia terenowe dla sekcji
drużyny. - Wie, jak przebiega proces planowania pracy rocznej w sekcji i drużynie.
- Zna zasady funkcjonowania drużyny, zależności służbowe, schemat organizacyjny
i regulamin działalności drużyny. - Zna historię swojej miejscowości i OSP.
Umiejętności: - Przygotował samodzielnie i przeprowadził dyskusję na temat przynajmniej 2 artykułów
ze „Strażaka”, „Przeglądu Pożarniczego” lub w inny sposób przeprowadził akcję
popularyzującą czytelnictwo tych pism. - Pomagał w prowadzeniu kroniki OSP lub drużyny, organizowaniu kącika dotyczącego
historii swojej straży i drużyny, przygotowaniu spotkania z członkami OSP. - Przeprowadził na zbiórce, w szkole, na spotkaniu zabawę, zgaduj-zgadulę lub quiz
o tematyce pożarniczej. - Brał udział w opracowywaniu planu pracy drużyny.
- Pomagał w przygotowaniu młodszych grup dzieci do OTWP.
- Wspólnie z drużyną rozpropagował i przeprowadził w przedszkolu lub w szkole konkurs
Plastyczny o tematyce pożarniczej.

STRAŻAK OPIEKUN
Wiedza:
- Potrafi zorganizować dla maluchów przynajmniej dwie zabawy lub gry o tematyce
strażackiej. - Zna i potrafi opowiedzieć przynajmniej trzy gawędy lub opowiadania dla dzieci
o tematyce pożarniczej. - Zna podstawowe zasady opiekowania się dziećmi i pomagał zajmować się maluchami
podczas wycieczki, biwaku itp.
Umiejętności: - Zorganizował wycieczkę dla dzieci do remizy w „Dniach Ochrony Przeciwpożarowej” lub
z innej okazji i zapoznał ich np. z uzbrojeniem osobistym strażaka. - Pomagał przy budowie lub konserwacji urządzeń znajdujących się na placu gier
i zabaw, toru saneczkowego, lodowiska w swojej miejscowości. - Zorganizował zajęcia dla dzieci w czasie pozalekcyjnym w remizie lub szkole, ucząc je
aktywnego i pożytecznego spędzania wolnego czasu. - Zorganizował rozgrywki sportowe np. z okazji dnia dziecka lub święta strażaka w swojej
miejscowości. - Przygotował ciekawe zajęcia dla drużyny na temat komputerów, korzystania z Internetu
itp. - W porozumieniu z wychowawcą przedszkola lub szkoły przeprowadził z dziećmi
Zabawę – pogadankę o ostrożnym obchodzeniu się z ogniem i skutkami pożarów. - Zapoznał dzieci z młodszych grup z umundurowaniem, odznaczeniami, symbolami
specjalności oraz omówił prace i obowiązki członka MDP OSP (w formie zabawy). - Przedstawił wraz z drużyną dzieciom w formie teatralnej lub innej zasady bezpiecznego
poruszania się po drogach lub udzielania pierwszej pomocy. - Potrafi przygotować drużynę do udziału w uroczystościach strażackich.